Mednarodno tekmovanje zborovskih dirigentov

LATVIJKA ANASTASIJA KILDIŠA JE ZMAGOVALKA 2. MEDNARODNEGA TEKMOVANJA ZA ZBOROVSKE DIRIGENTE

APZ Univerze na Primorskem, ki deluje pod okriljem ŠOUP, je uspešno zaključil še zadnji sklop tekmovanj, ki so organizirana v sklopu 2. mednarodnega mladinskega festivala Aegis carminis (Ščit pesmi) 2021 v Kopru. Poleg natečaja za nove skladbe, solopevskega in zborovskega (spletnega) tekmovanja, je 15.-16. julija 2021 izvenelo še 2. mednarodno tekmovanje za zborovske dirigente.

Ker tekmovanje zahteva predhodno pripravo demonstracijskih zborov in izpeljavo v živo, je bilo potrebnih veliko usklajevanj z zbori, udeleženci in žirijo. Visok nivo tekmovanja, izvedenega 2019 je narekoval tako izbor programa kot tudi zborov. K sodelovanju je organizator tudi tokrat povabil vrhunske slovenske zbore MPZ Glasbene šole Koper, Vikro-vokalno skupino Glasbene matice Trst, APZ Maribor in komorni zbor KGBL. Tekmovanje je ocenjevala mednarodna žirija sestavljena iz uveljavljenih zborovskih strokovnjakov: Gary Graden (Švedska), predsednik in članov žirije Naomi Faran (Izrael)Josep V ila i Casañas (Katalonija)Petra Grassi (Slovenija/Italija) in Stojan Kuret (Slovenija/Italija). 

 

 Tekmovanje je potekalo v dveh kategorijah. A - zborovski dirigenti (3 etape) in B - dirigenti mladinskih zborov (1 etapa). Udeleženci iz kar sedmih držav (Japonska, Južna Koreja, Tajvan, Latvija, Združeno Kraljestvo, Italija in Slovenija) so se spopadli s programom 20. in 21. stoletja. Letos je bil izbor izključno slovenski, saj je organizator želel posebej poudariti pomen slovenske ustvarjalnosti in promocije v tem času. Tako smo na tekmovanju lahko slišali vrsto biserov iz slovenske zborovske zakladnice primorskih in drugih slovenskih skladateljev (Pavle Markù, Marij Kogoj, Uroš Krek, Marijan Gabrijelčič, Alojz Srebotnjak, Lojze Lebič, Uroš Rojko, Damijan Močnik, Ambrož Čopi, Črt Sojar-Voglar, Tadeja Vulc, Nana Forte, Andrej Makor, Tine Bec, Natej Kastelic in Samo Vovk). Posebna pozornost pa je bila namenjena novonastalim skladbam napisanih v zadnjem obdobju, nekatere v času pandemije. 

 

Tako žirija kot tekmovalci so bili presenečeni nad visokim nivojem zborov, ki so se uspeli, kljub omejitvam zaradi Covid-19, z vso odgovornostjo in predanostjo pripraviti na tekmovanje in dirigentom ponuditi priložnost, da se predstavijo z izjemno zahtevnim programom. 

 

V B kategoriji so se predstavili izključno slovenski dirigenti. MPZ Glasbene šole Koper, ki ga vodi Maja Cilenšek, je z novo naštudiranim programom kar sedmih skladb navdušil s vokalno-tehnično in muzikalno prožnostjo pripravljenega programa. Poleg skladbe Sončnice Uroša Rojka, ki so jo tekmovalci izvedli brez vaje z zborom in s tem pokazali kvaliteto njihove sugestivnosti in manualne tehnike, smo imeli priložnost prisluhniti trem biserom Marija Kogoja (Kaj nebi bila vesela, CicifujSveti Jurij) in skladbam s klavirsko spremljavo Andreja Makorja Ptice, Tineta Beca Ekate pekate in nagrajeno skladbo skladateljskega natečaja Aegis carminis 2019 Vseveda soseda Sama Vovka. Zbor je pri klavirju spremljal Andrey Ilienko. Na vaji z zborom so nato udeleženci v 20. minutah morali pokazati še kako nadgraditi posamezne dele tehnično, zvokovno in interpretativno. 


Prvo nagrado je prejel Tom Varl, za njim pa sta se uvrstili Neža Križnar, ki je prejela še posebno nagrado za dober pedagoški pristop z zborom in Meta Praček. Sodelovala sta še Jani Klančič in Tina Hostnik

 


V A kategoriji se je vseh sedem tekmovalcev v 1. krogu najprej spopadlo z zahtevnim ciklom Tre canzioncine Triestine Pavleta Merkùja. Nato so z drugo skladbo prikazali način dela z zborom. Varianta za ženski zbor skladbe Deliver me, o Lord Tineta Beca, ki je bila v mešani različici prvo nagrajena skladba skladateljskega tekmovanja pred dvema letoma, je bila napisana prav za Vikro. V skladbi je skladatelj uporabi široko paleto vzdušij, ki jih je pričaral z domišljenim vodenjem melodij in plastenjem ter harmonsko bogato akordiko. V skladbi je uporabljeno tudi vrsto efektov (body percussion), s katerimi skladatelj spretno dopolnjuje vsebino teksta in širi zvočnost in ritmično pestrost zborovskega stavka. Tako tekmovalci, kot žirija so z občudovanjem opazovali profesionalnost te zasedbe. Vokalna zlitost in homogenost glasov, izjemna interpretativna sposobnost vsake pevke/pevca, da se kot samostojni subjekt in hkrati gradnik celote spopade na visokem nivoju z zahtevno literaturo in hkrati sledi viziji posameznega dirigenta je presegla vsa pričakovanja. Vokalna skupina Vikra, ki jo vodi izjemna dirigentka Petra Grassi, vsekakor sodi med najvidnejše skupine na tem področju, s svojo nenehno rastjo in izborom literature pa pomembno prispeva k promociji sodobne literature doma in v svetu. Vikra je ponudila tekmovalcem ne le vzoren sestav s katerim si vsak želi muzicirati, temveč tudi nepozabno izkušnjo in navdih za nadaljnje delo. Žal sta v tem krogu izpadli dve tekmovalki Kristina Bogataj (Slovenija/Finska) in Huang Yu-Hao (Tajvan).



 Merkujev cikel je najbolje izvedel italijanski dirigent Daniele Pilato in za izvedbo prejel posebni nagrado.

 


V 2. krogu se je pet tekmovalcev najprej predstavilo s skladbo Čas Lojzeta Lebiča. Tehnično in muzikalno jo je najbolje izvedla japonska dirigentka, ki je prejela posebno nagrado. APZ Maribor je za vajo tekmovalcem pripravil izjemno zahtevne skladbe Križem kraž Nane Forte, Je pennse, donc je suis Mateja Kastelica in Otrok s sončnico Ambroža Čopija. Tekmovalci so glede na žreb morali izdelovati posamezne tehnično, zvočno in muzikalno zahtevne odseke skladb tako za zbor kot dirigenta. Tu so morali kandidati pokazati visoko stopnjo pripravljenosti, sposobnost nadgradnje in vizije pri posamezni skladbi. Izvedba 


Lebičeve skladbe je najbolje uspela japonski dirigentki Shino Yamasaki, ki je prejela priznanje za najboljšo izvedbo obvezne skladbe.  APZ Maribor vsekakor sodi med najpomembnejše izvajalce in spodbujevalce nastajanja novih del. Pod vodstvom Tadeje Vulc, je v zadnjem obdobju izvedel vrsto sodobnih del in se z velikimi uspehi predstavil na domačem in mednarodnih tekmovanjih. Pomembno pa vpliva tudi na razvoj in rast zborovstva v regiji in širše, saj s svojimi presežki navdihuje mnoge. Tekmovanje sta v tej etapi sklenila še Daniele Pilato (Italija) in Jack Apperley (Anglija).

 

V 3. etapi - Finale so se predstavile tri tekmovalke. S komornim zborom KGBL so imele čas na enourni vaji nadgraditi z žrebom izbran program, ki je obsegal obvezno skladbo Sine sole nihil sum Tadeje Vulc in še dve skladbi. 


Zmagovalka tekmovanja Kildiša Anastasija (Latvija), je poleg izvedbe obvezne skladbe, za katete izvedbo je prejela posebni nagrado, izvedla še skladbi Saseniye sodelal Damijana Močnika in Izseljenci Alojza Srebotnjaka. Drugo uvrščena dirigentka Shino Yamasaki (Japonska) je poleg obvezne skladbe izvedla še deli Bogoroditse Djevo Črta Sojarja-Voglarja, za katero je prejela posebno nagrado za najboljšo izvedbo slovenske skladbe in Vetri v polju Marijana Gabrijelčiča. Na tretje mesto se je uvrstila Jessica Lee Yeonju (Južna Koreja), ki je za pedagoški pristop v 1. etapi prejela posebno priznanje. Poleg obvezne pa se je predstavila še z deli Pomilui mya Andreja Makorja in Mlini življenja Uroša Kreka. Komorni zbor KGBL je pod vodstvom Ambroža Čopija zgradil svojo prepoznavnost z izvedbami skladb najmlajše generacije. Koncertna izvedba s tremi različnimi dirigentkami in sedmimi skladbami, tri so nastale lani v času pandemije, je bil za zbor zahteven izziv, ki so mu bili mladi pevci kos. Raznolik in tehnično zahteven program, ki je bil tekmovalkam nepoznan, je zahteval visoko raven priprave zbora in tekmovalk. Izvedba v živo je razkrila vrsto pasti in sposobnost posamezne dirigentke, da z zborom doseže kontakt ter njeno sposobnost prenosa lastne vizije na interpretacijo in sugestivnost pri sami izvedbi. Mladi so se izkazali, ne glede na obseg repertoarje, ki so ga morali v kratkem času pripraviti ali obnoviti, kot izjemen pevski sestav. Zbor se je predstavil čez manj kot teden dni z izvedbami sodobnih del kasneje tudi na koncert v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma v okviru Europa Cantat v Ljubljani.

 

 

Tekmovanje je spremljal tudi Vito Primožič, založnik Glasbene založbe Astrum. Brez njegove podpore bi slovenska glasba ne bila deležna takšne promocije v svetu. Večina sodobnih zborovskih del je izdana prav pri njem. Kot podpornik sodeluje s festivalom od ustanovitve in prispeva nagradi v obeh kategorijah. 

 

Poleg priznanj, plaket in denarnih nagrad, pa pomeni prvonagrajenki festivala vsekakor priložnost izvedbe koncerta z Zborom Slovenske filharmonije. Nagradi je podelil predstavnik Slovenske filharmonije, direktor za zbor Gregor Klančič, ki je ob podelitvi izrazil navdušenje nad zmagovalko in veselje nad sodelovanjem z njo v prihodnji abonmajski sezoni.

 

Tako tekmovalci kot žirija in demonstracijski zbori, so bili ob zaključku tekmovanja zadovoljni z opravljenim delom. Najdragocenejše so seveda izkušnje in znanja, pa tudi prijateljstva, ki so se spletla v tem času. Tekmovalci so izrazili hvaležnost, da so organizatorji, kljub nestabilni in nepredvidljivi situaciji uspeli izpeljati tekmovanje na visokem nivoju. Hvaležni so bili tudi za priložnost dela z vrhunskimi zasedbami in spoznavanja slovenske literature, ki jo bodo, kot so rekli, z veseljem še izvedli in ponesli v svet.